Quasi com una e-carpeta docent i formativa per compartir.

diumenge, 23 d’octubre del 2011

The Flipped Classroom

The flipped classroom , flipping the classroom... i cada vegada que veia el concepte jo també flipava.

Des de principis d'estiu que veia de tant en tant el concepte però com que no l'acabava d'entendre no sabia molt bé com agafar-lo. Ahir, en un matí molt multitasca amb @iferrer, ens vàrem trobar el concepte i record que vaig comentar el meu desconeixement. I justament aquest matí, un nou tweet, aquesta vegada de Mariano Fernández Enguita (@enguita) amb una infografia molt aclaridora m'ha animat a buscar més informació, que comparteix en aquesta nova entrada.

The Flipped Classroom és, més o menys, la classe a la qual se li ha donat la volta. To flip significa donar la volta, i s'usa sovint per referir-se a donar la volta al menjar - you flip a pancake . Així, doncs, es fàcil la metàfora amb el fet de donar la volta a la classe.

El concepte és de Salman Khan qui va fundar la Khan Academy, un lloc web on es poden trobar moltíssims vídeos amb lliçons sobre tota classe de temes del currículum. El propi Khan, en la següent xerrada TED, Let's use video to reinvent education, explica els fonaments de la seva iniciativa:











En definitiva, i a grans trets, es tracta de què l'alumne accedeix al contingut objecte d'aprenentatge des de casa o fora de l'escola, com si fossin els tradicionals deures, a través de lliçons per vídeo. I a la classe, per tant, el temps es pot dedicar a altres activitats de tipus col•laboratiu. En la infografia a la qual em referia abans, es veu clarament les implicacions del concepte:


Flipped Classroom

Created by Knewton and Column Five Media

El concepte, sense dubte, té importants implicacions ja que de nou, aparentment, la tecnologia agafa el rol de transformadora de l'educació. La tecnologia s'usa per transmetre la informació més enllà del temps presencial de l'educació formal, i per tant, permet dedicar temps al que és vertaderament més important, el debat a classe, la reflexió, la col.laboració, la realització de tasques etc.

Les alabances no s'han fet esperar i es poden trobar moltes referències en positiu al terme, com en una entrada del bloc Singularity Hub que es diu, ni més ni menys que "The Khan Academy is the best thing that has happened to education since Socrates.” O en aquest article, també twittejat per @enguita, on es descriuen totes les avantatges del sistema. Donald Clark en el seu blog li dedica una entrada en la qual s'exposen algunes idees que sense dubte, són irrefutables com la concepció de l'avaluació.

Només Lisa Nielsen, @Innovativeedu, planteja en aquesta entrada del seu bloc, algunes qüestions per les quals ella afirma agafar-se el concepte amb precaució. I cita cinc motius: l'escletxa digital, els flipped deures són en definitiva deures, més temps per mala pedagogia, es segueix agrupant a l'alumnat per l'edat, que un ensenyi no significa que l'altre aprengui. I per aquests motius, i alguns més, em sembla que Nielsen fa bé agafar-se amb reserves el concepte. Sense dubte que mirant la proposta en profunditat podem trobar una bona argumentació pedagògica. I sense dubte, que en una metodologia docent variada i ben fonamentada, treballar en algun moment d'aquesta manera pot ser positiu.

Però hi ha una cosa que em desconcerta de tot això: sembla que en la flipped classroom la tecnologia només és transmisora de coneixement, i a més, controladora de l'activitat de l'alumnat, precisament, tot el contrari del que jo li deman a la tecnologia. Donar-li la volta a la classe, a l'educació sí, definitivament, però no estic segura que es consegueixi amb una tecnologia que només serveix per rebre informació i que la creació i la col.loaboració estigui en un espai sense tecnologia.

Seguiré pendent del tema perquè promet molt de debat ...