I una de les coses que més m'han agradat, fins ara, és com a l'hora de programar, parteixen del plantejament d'hipòtesis inicials. És a dir, la capacitat de reflexió i d'anàlisi de la seva pràctica educativa es veu especialment desenvolupada donada la conciència que tenen, ja des de la seva formació inicial, de les variables que poden intervenir en l'èxit de la seva proposta. Però encara més, el fet de plantejar-se unes hipòtesi inicials farà que puguin arribar a una escala d'observació sistemàtica de l'aorenentatge dels seus alumnes i que no cauran en el perill de fer observacions generals i poc acurades.
- En relació a l’activitat en si
o Ni la meitat dels infants entendran què és un planeta amb una sola activitat
o Per ells serà molt efectiu que els parli d’un tema que ja han tractat per enllaçar-lo amb un altre. És a dir, parlar de’n Van Gogh per introduir l’espai
o No tindran problemes a l’hora de diferenciar què hi ha a cada quadre
o Imitar amb el cos el que veim al quadre els farà no perdre l’atenció
o Els motivarà molt veure un globus de
o Quan se’ls pregunti què es fa durant el dia i què durant la nit no tindran dubtes
o Tots voldran sortir a fer de sol i Terra
o S’avorriran si l’activitat es comença a allargar
o Quant de temps durarà la seva atenció?
- Quant a la interacció entre ells
o Respectaran els torns de paraula?
o Enllaçaran les deduccions que fa un amb el que ells volen dir?
o Parlaran entre ells?
- Quant a la interacció amb mi
o M’escoltaran amb atenció?
o Em posaran a prova?
o Voldran cridar la meva atenció?
- Durant la primera sessió
o En relació a l’activitat
§ Els motivarà mirar cada planeta un per un i adonar-se de les seves característiques?
§ Se’n recordaran del nom i de les característiques d’alguns dels planetes
§ Entre tots arribaran a la conclusió de perquè s’escriuen d’una o altra manera.
§ La duració de l’activitat serà adequada?
§ Hi haurà dos infants que no participaran gens a l’hora de desxifrar les targetes
§ Hi haurà un infant que llegirà totes les targetes
§ Participaran i estaran animats?
o Interacció entre ells
§ Faran intervencions aleatòries?
§ S’escoltaran?
o Interacció amb la practicant
§ L’escoltaran amb atenció
§ Li faran cas si els crida l’atenció
[...]
En relació a l'activitat en si:
- Suposa l'activitat un repte cognitiu?
- És una activitat significativa contextualitzada?
- Promou la curiositat per aprendre i per seguir investigant
En relació a la integració de les TIC que hem fet dins la programació i aplicació a l'aula:
- Fometa la resolució d'aquest repte?
- Motiva a seguir aprenent?
- És l'eina escollida adient per l'activitat proposada?
- Tenen els alumnes experiències prèvies en l'eina que els ajudin a encarar aquest nou repte?
- És l'eina massa complexa com perquè els alumnes es bloquejin en qüestions tècniques?
- Potencia l'eina l'autonomia i la creativitat de l'aprenent?
Quant a la interacció amb el docent
- Promou la integració de les TIC el rol del docent com orientador de l'aprenentatge?
- Es potencia l'autonomia de l'aprenent?
- Les pautes donades han estat ajustades a les necessitats de l'alumnat? Han estat insuficients com per motivar aprendre autonomament? Han estat tant pautades que han tallat la iniciativa i/o la creativitat de l'alumne?
Quant a la interacció entre ells:
- Promou el diàleg i la col.laboració entre l'alumnat?
- Promou l'aprenentatge entre iguals?
I això, només per començar, així a impuls... Hauríem de tornar-hi i buscar aquelles hipòtesis que ens ajudassin a analitzar sistemàticament una bona pràctica docent de la integració de les TIC. Idò, hi tornarem. Ara de moment, tenim per començar a pensar... veritat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada